Voor de volgende jongerengeneratie is diversiteit volstrekt normaal

Talkshowtafel wordt vanzelf diverser

De nieuwe jongerengeneratie zal meer diversiteit kennen op tv

Aan tafel als expert bij een talkshow: witte mannen. Op de radio met een eigen show op primetime: witte mannen. Een eenzijdig beeld vult al decennialang onze media. Ondanks alle aandacht voor diversiteit loopt het aandeel vrouwen er gestaag terug. In 2015 was maar 19,5 procent van de personen in de traditionele media vrouw, tegenover 24 procent in 2005. Hoe kan dit? Maar wellicht komt het vanzelf goed. Voor de volgende jongerengeneratie is diversiteit namelijk niet meer dan gewoon.

De laatste jaren is Nederland ver teruggezakt in de internationale rankings op het gebied van diversiteit in de media. Dit blijkt uit de cijfers van het Global Media Monitoring Project (GMMP). Met 19,5 procent vrouwelijk aandeel in de traditionele media in 2015 scoort Nederland zelfs lager dan het wereldwijde én Europese gemiddelde. Daar ligt het aandeel vrouwen in 2015 respectievelijk op 24 procent wereldwijd en 25 procent in Europa.
Maar wie komen er dan wel in beeld? Welke groep eist 80,5 procent van het aandeel in de media op? Simpel. De witte, hoogopgeleide, heteroseksuele man uit de middenklasse. Deze groep is anno 2017 nog steeds de norm in medialand, constateert Women Inc. in hun rapport ‘Beperkt zicht: de rol van mediamakers in beeldvorming’. En dit leidt ondanks de mengelmoes van mensen in onze samenleving tot een overvloed aan mannen in beeld.

Zet je eroverheen

De man als natuurlijke leider en expert met daar tegenover de vrouw als het huiselijke en ondergeschikte type. Dit klinkt ouderwets, maar vat wel treffend samen hoe mannen en vrouwen anno 2017 overwegend in beeld komen. Zo was in 2015 maar 12 procent van de experts die op de Nederlandse TV in beeld kwamen vrouw.

Kortom, terwijl vrouwen wórden besproken, spreken mannen vaak zelf. Een scheve situatie die bepaalde mensen insluit en anderen uitsluit. En bovenal een blinde vlek die vooroordelen in stand houdt. ‘We hebben meer vrouwen in talkshows nodig’, riep talkshow-presentator Eva Jinek dan ook op haar platform. Met behulp van een aantal adviezen hoopt Jinek vrouwen te stimuleren om de norm te veranderen en aan te schuiven in een talkshow.

Haar belangrijkste tip? ‘Zet je erover heen’. ”In de eerste jaren leek het leeuwendeel van de kritiek die ik kreeg samen te hangen met het feit dat ik een vrouw ben. Treurig, maar ik zette altijd door. De kritiek begon af te nemen en langzaam maar zeker zagen mensen me voor de persoon die ik altijd al was, niet meer alleen als vrouw”, vertelt Jinek tijdens The Next Women 100.

Meer vrouwen aan tafel

Met haar oproep zet Jinek het thema diversiteit weer op de plek waar het thuishoort: in de spotlights. Een stap in de juiste richting. Maar geen doelgerichte actie. Reden dan ook voor jongerennetwerk NJR om na het horen van Jineks oproep de handen uit de mouwen te steken. ”Voor onze generatie is het al meer dan normaal om met mannen en vrouwen aan tafel te zitten. Overal om mij heen zie ik dat expertise en deskundigheid leidend zijn, en zaken als gender een bijrol spelen’, constateert NJR-voorzitter Luce van Kempen. Daarom ontwikkelde NJR het bidbook #meervrouwenaantafel: een legioen aan jong én vrouwelijk toptalent om talkshowredacties een handje op weg te helpen. 21 vrouwen met een berg aan deskundigheid, bomvol energie en een goed verhaal. 21 vrouwen die graag willen praten in talkshows. Kortom, een groep jonge vrouwen die zich niet verstoppen en de woorden van een talkshow-presentator omzetten in daden.

Normaalste zaak

Terwijl de millenials nog vaak opboksen tegen stereotyperende communicatie, weet de volgende jongerengeneratie – generatie Z – niet beter dan dat we in een diverse wereld leven.

In een interview met de NRC over haar overstap naar ‘mannenbolwerk’ Radio 2 zet millenial en radiopresentator Annemieke Schollaardt de juiste toon neer: “Ik ga niet naar bed met het gevoel: ‘Yes, er zit eindelijk een vrouw op de dag bij Radio 2’. Ik ga naar bed met: ‘Yes, ik ga als goede radiomaker naar Radio 2”. Een houding die ook sprekend is voor de volgende jongerengeneratie.

Diversiteit is voor hen geen politiekcorrect standpunt. Het is geen thema dat een oproep van een talkshow-presentator nodig heeft om het in de schijnwerpers te brengen. Integendeel, diversiteit is vanzelfsprekend. Het is namelijk een randvoorwaarde voor hun bestaan. Diversiteit in de media is voor de leiders van de toekomst de normaalste zaak van de wereld. En wie weet is over tien jaar het monitoren van de diversiteit in de media dan wel overbodig. Laten we het hopen.

Wil je reageren? Doe mee aan het gesprek op community.topvrouwatwork.nl