Feministen kunnen een voorbeeld aan haar nemen

De snelle emancipatie van Barbie

CURVY-BARBIE-2100×1188

Barbies alleen voor meisjes? Die tijd is voorbij. Vorig jaar zorgde Mattel – de producent van de beroemde plastic pop – voor ophef toen ze in een reclamefilmpje een jongen lieten spelen met een Barbie. In het nieuwste filmpje laat Mattel vaders en dochters samen met poppen spelen. Barbie als graadmeter van de emancipatie.

Het filmpje werd vorige week voor het eerst uitgezonden in de reclameblokken tijdens American football – een wedstrijd tussen de England Patriots en de Pittsburgh Steelers – om in één klap zoveel mogelijk vaders te bereiken. De indirecte boodschap: je hoeft geen watje te zijn om samen met je dochter met poppen te spelen. De slagzin waarmee Mattel de vaders over probeert te halen om dit ook echt te doen, luidt: ‘De tijd die je doorbrengt in haar denkbeeldige wereld, is een investering in haar echte wereld.’

Carrièremaker

Want Barbie is allang geen afhankelijk huisvrouwtje meer. Ze is een echte carrièremaker. Ze heeft al meer dan honderd banen gehad, onder meer als astronaut, dokter, journalist, autocoureur en president. Het maakt niet uit wat je wil worden, alles is mogelijk. Barbie bewijst dat het kan. Spelenderwijs kunnen vaders dat dus aan hun dochters meegeven. Vaders die wel willen, maar niet weten hoe ze met Barbies moeten spelen, krijgen in het filmpje tips.

Hulpeloze huisvrouwtjes

Jarenlang was Barbie een doorn in het oog van feministen. Het feit dat de vrouw al lang achter het aanrecht vandaan was, was duidelijk aan Mattel voorbij gegaan De plastic pop, met haar onrealistische wespentaille en golvende blonde lokken, was een smet op het blazoen van de geëmancipeerde vrouw. Barbie stond voor alles waar de vrouwenstrijd tegen was. Dochters van geëmancipeerde moeders mochten niet met de poppen spelen. Bang als ze waren dat hun dochters zouden uitgroeien tot hulpeloze huisvrouwtjes met jaren ’50 jurken en een kast vol balconet beha’s.
Maar die tijd ligt dus achter ons.
Barbie gaat nu naar internationale businessmeetings met een miniatuur MacBook onder haar arm. Ze is professor op de universiteit en coacht voetbalteams. Barbie is geëmancipeerder dan de gemiddelde Nederlandse vrouw. Feministen zouden een voorbeeld aan haar kunnen nemen.

Gevoelsleven

Je zou Barbie als een graadmeter van de emancipatie kunnen zien. Mattel bewijst al een tijd dat het weet wat er in de samenleving speelt. Zo gingen Barbie en Ken in 2004 scheiden. Dat nieuws kwam als donderslag bij heldere hemel. Ze waren al 43 jaar samen en waren een droompaar bij uitstek. Maar Barbie was uitgekeken op de macho Ken, ze wilde een man waarmee ze ook haar gevoelsleven kon bespreken en waarmee ze kon shoppen. Die vond ze in de Blaine, een knappe surfboy die ze op vakantie ontmoette. Maar Ken kon Barbie niet uit zijn hoofd krijgen en ook Barbie miste haar vent. Op Valentijnsdag 2011 herenigden ze zich, ook geheel volgens de nieuwste mode.

Slankheidsideaal

De afgelopen jaren werd Barbie al minder een mannequin en meer een gewone vrouw met rondingen en minder perfecte verhoudingen. Ook kwamen er poppen met verschillende huidskleuren en haartypes. De curvy Barbie is een mollige dame, de tall-uitvoering is een kop groter dan het origineel en petite Barbie is een kleine, slanke pop. Het bedrijf komt zo tegemoet aan critici, die klaagden over het feit dat Barbie een onrealistisch postuur heeft en meisjes daarmee het slankheidsideaal aanpraat.
Creatieveling Nickolay Lamm ging nog verder. Hij ontwierp een goed gevulde barbiepop met acne, cellulitis en een menstruatiecyclus. Want zonder maandelijks ongemak is Barbie geen echte vrouw. Bij de pop krijg je de Period Party, een accessoirekit gevuld met achttien maandverbandjes in alle kleuren van de regenboog, een schattige onderbroek en een kalender waarop je precies kunt zien wanneer ze ongesteld wordt.

Wil je reageren? Doe mee aan het gesprek op community.topvrouwatwork.nl